BloggUgglan

Ericas blogg: om allt möjligt och ingenting

Sjukhusvistelse

Publicerad 2016-09-25 16:54:23 i Allmänt,

Förlåt att bloggen har stått tom den senaste tiden, men jag har faktiskt en bra anledning, nämligen den att jag legat inne på sjukhus (och sedan jag kommit hem har jag bara inte orkat skriva om allt). Jag blev inlagd den 14e september och låg sedan inne tills den 20e september vilket innebär 6 dagar. Anledningen till detta var en blindtarmsinflammation.

Det hela började med att jag fick ont i magen, något jag trodde skulle gå över, så jag ignorerade det som jag brukar göra när jag har ont. Men när jag fortfarande efter fem dagar hade ont så tänkte jag att det var bäst att kolla upp det ändå. Jag gick till Närakuten på tisdagskvällen och fick först träffa en sköterska som tyckte att jag skulle träffa läkaren, speciellt då jag hade 38 grader i feber. Jag fick en tid senare på kvällen och tänkte att jag skulle passa på att gå och äta något, så jag gick till McDonalds. Där lyckades jag knappt få i mig en cheeseburgare. Sedan mötte Sebastian upp mig (han slutade jobbet runt då) och följde med mig tillbaka till Närakuten. Det första jag gjorde var att spy upp det lilla jag lyckats äta. När jag sedan fick träffa läkaren visste han inte var det var för något men han ville ta ett stickprov, som visade att jag hade höga infektionsvärden. Hela det besöket slutade med att jag fick en remiss till akuten på akademiska, så det var bara att ta sig dit. På akuten fick jag vänta i ca en timme innan jag fick komma in och då fick jag dropp på en gång och de tog blodprover, och jag fick veta att jag är tydligen en person som det inte är speciellt lätt att få blod ifrån (något som var ett återkommande problem under mina dagar på sjukhuset). Jag fick lämna urinprov, åka på gynekologisk undersökning och göra röntgen, men mest av allt fick jag vänta! Vi kom till akuten runt 22 på kvällen på tisdagen och först vid 6-7 på morgonen på onsdagen fick jag bekräftat att det var blindtarmsinflammation. Vilket innebar att jag direkt blev uppskriven för operation och sen var det bara att vänta igen. Operationen skedde runt 13 tiden på onsdagen, men då jag av någon anledning som jag inte riktigt förstått kunde jag inte opereras på akademiska under dagen, så jag fick istället åka ambulans till Samariterhemmet och opereras där. När man opererar bort blintarmen börjar man ofta med en så kallade titthålsoperation då man gör tre små hål som man använder för att se hur dert ser ut och om man genom dem kan ta bort blindtarmen, har man gjort denna typ av operation kan personen oftast åka hem redan dagen efter. Men för mig hade inflamationen tydligen spritt sig och de var tvugna att göra ett större snitt för att då också ta bort en del av tuntarm och tjocktarm. När jag sedan vaknade efter operationen så förklarade de att de hade behövt göra ett större ingrepp (något läkaren innan förberett mig på att det kunde vara nödvändigt). Efter operationen fick jag åka ambulans tillbaka till akademiska där jag sedan fick ligga inlagd till den 20e som sagt. Detta på grund av att mina infektionsvärden inte gick ner så snabbt som de hade hoppats på. 

En annan anledning till att jag inte fick åka hem var att jag inte fick i mig tillräckligt med mat efter operationen. Jag hade väldigt lite aptit och de ville vara säkra på att jag fick i mig det jag behövde innan jag åkte hem, så jag fick till och med dropp för att jag åt så dåligt! Jag fick ta blodropver varje dag för att se om mina värden såg bra ut... och väntan på att få åka hem var olidlig! Jag saknade att kunna sova ordentligt, något som inte var det lättaste i en sal med tre andra personer (en av dem snarkade som en motorsåg). Det gick inte heller en natt utan att de skulle sättas in antibiotika, tas blodprover och göras kontroller. Jag fick en sådan hemlängtan under dagarna jag var där att jag på riktigt trodde jag skulle bli deprimerad! Det fanns inget att göra heller, det bästa var när jag fick besök, så tack till alla som tittade förbi och muntrade upp mina dagar! När jag fick beskeded att jag skulle få åka hem blev jag överlycklig! Jag fick med mig sprutor som jag skulle ta i fyra dagar (så dem slipper jag nu) och ett recept på antibiotika som jag snart också slipper ta något mer av! Jag känner mig mycket piggare även om det fortfarande kan göra lite ont i magen ibland, och det ska bli så skönt att på tisdag ta ut agrafferna (häftklammrarna som jag har i stället för stygn) som jag haft i magen sedan operationen. Nu har jag varit hemma från sjukhuset och vilat upp mig i några dagar, men det hela kunde inte ha hänt vid ett sämre tillfälle då jag nu sammanlagt missat 8 dagar av min vfu :/ Imorgon är tanken att jag ska åka till vfun, så får vi se hur det går, i värsta fall får jag väl åka hem tidigare! Sen är det bara att hoppas att det hela med att ta igen dagar löser sig på ett bra sätt, det är ju liksom inte frivilligt jag valt att missa dagar!

Kommentarer

Postat av: Farah

Publicerad 2016-09-26 00:24:04

Men gud vad tråkigt & höra! :( ... detta sög ju! Men skönt att du mår lite bättre nu ❤ /Farah

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela